Латинська Катедра
Пам’ятка архітектури 14 ст., яка попри всі перебудови милує наше око до сьогоднішніх днів. Можна відвідати під час екскурсії «Львів – перлина Європи», або ж самостійно, оскільки має дуже зручне місце розташування.
Потрапити до нього можна, знайшовши пл. Катедральну . А знаходиться вона на одному з чотирьох кутів площі Ринок – історичного центру міста Львова.
Варто наголосити, як звучить повна назва катедри – Архикатедральна Базиліка Успіння Пресвятої Діви Марії, проте в повсякденному житті зустрічається рідко, оскільки більш поширенішою є скорочена назва. Щоденно в Храмі проводяться богослужіння, при чому по кілька разів на день і ведуться вони двома мовами: українською та польською. Також можна послухати милозвучну органну музику, оскільки в храмі знаходиться старовинний орган.
Сама будівля вже з першого погляду вражає своєю величчю та різноманітними скульптурними композиціями святих, меморіальними таблицями та каплицями. Шкода, що при побудові цієї святині не вистачило грошей на добудову ще однієї вежі, хоча будівництво тривало з 1360-х років на протязі майже 140 років, але вона до цього часу є незавершеною. Також буде доречно наголосити, що завдяки вежі, висота якої сягає 65 метрів, вважається однією з найвищих будівель міста. Однією із особливостей Архикатедральної Базиліки Успіння Пресвятої Діви Марії є вхід. Історія голосить, що у 1772 році, мешканці Львова замурували головний вхід. Їхні дії таким чином, висловлювали протест проти австрійської влади. Така особливість залишилась незмінною і до сьогодні. Тому не дивно, що всі, хто ще не побував в цьому храмі і не ознайомлений з його історією, завжди дивуються, що вхід знаходиться не по центру, а з боків.
Собор розпочинали будувати в основному в готичному стилі, що на даний час є однією з небагатьох пам’яток готичної архітектури в місті Львів, проте після масштабної пожежі відновлення відбувалось уже в стилі Ренесанс, а з 1760 року під час чергової перебудови додалися, а подекуди й замінили попередні пам’ятки на Бароко та Рококо.
Здавна довкола Катедри розміщався цвинтар, і коли було прийняте рішення про його перенесення, то розпочалась ліквідація каплиць. Певні були знищені повністю, з деяких залишились лише плити, і лише одна з усіх уціліла – каплиця Боїмів. Дуже цікавою є плита, яка залишилася з сусідньої каплиці – Шольців. В даний момент побачити її, як і інші плити та й скульптури, що вціліли, можна із зовнішньої сторони катедри на фасаді. Сама плита цікава тим, що на ній зображена досить велика сім’я Шольц-Вольфовичів, які моляться, а також саме місце де вмонтована ця плита, оскільки через решітку проглядається невеликий перепад рівнів, що свідчить, що в ті часи, а саме в 70-тих роках 18 століття, рівень землі був значно нижчий.
Саме в цей період, коли проводилась перебудова храму, за проектом Матвія Полейовського виготовили пишний головний вівтар з мармуровими колонами, статуями та зображеннями святих, а також образу Найласкавішої матері Божої. Встановили його у 1776 році. На жаль, оригінал образу сьогодні можна побачити не в Латинській Катедрі, а в Польщі у місті Краків, куди він був вивезений, а тут знаходиться копія. В інтер’єрах храму варто звернути увагу на височезні стрільчасті вікна з унікальними вітражами, колони, численні фрески, розписи , орнаменти, епітафії, каплиці, барокові вазони, неоготична , королівська ложа, амвон, балкон для органу.
Це все ми з Вами оглянемо під час екскурсії по Львову, куди входить і огляд Латинської Катедри. Наш екскурсовод покаже все, що найбільш варте уваги і розповість про цікаві факти, пов’язані з будівництвом та розвитком храму.
В середині Латинського Катедрального Собору розташовується одна з найвідоміших каплиць – каплиця львівських заможних патриціїв – Кампіанів. Заможні роди дуже турбувалися про свій статус, тому вважали своїм обов’язком спорудити максимально унікальну, найдорожчу та найбільш пишну усипальницю, щоб тим самим показати свій вплив, могутність та багатство оточуючим. Кампіан свого часу був заможним громадянином міста, далеко не останньою людиною в медицині, членом ради і навіть бургомістром Львова. А так, як голова сім’ї був видатною особистістю, то й каплиця була замовлена в одного з найвидатніших архітекторів того часу – Павла Римлянина. Дата початку будівельних робіт припадає на 1585 рік. Каплиця зводилася повільно. Будівничі вкладали в цей проект всю свою майстерність, вміння та талант, використовуючи при цьому лише якісні та дорогі матеріали. Однією з неофіційних версій, чому так відбувалося, було бажання Павла Кампіана спорудити значно кращу каплицю в порівнянні з усипальницею Георгія Боїма. Павлу Кампіану, на жаль, не судилося дочекатися завершення будівництва сімейної усипальниці. В подальшому роботами керував його син Мартин Кампіан.
Каплиця збереглася майже без суттєвих змін до нашого часу. І ми можемо оглянути багаті декорації з різнокольорового мармуру та алебастру, фігури святих, чудові розписи плафону, барельєфи, алебастрові портрети, вівтар. На стінах каплиці знаходяться портрети не лише засновників, а й їх нащадків - родини Кампіанів у вигляді епітафій виконаних у стилі маньєризму. Проте усипальниця вражає своїм виглядом не лише зсередини, а й має багате архітектурне оформлення у стилі Ренесансу на зовнішній стороні Собору. Оздоблення мало свої значення. До прикладу медальйони, які знаходяться над карнизом. З лівої сторони зображений собака, який сидить на саркофазі, він символізує вірність, посередині розміщене зображення птаха з вазою, що символізує скороминучість людського життя, а от по правій стороні ми побачимо фенікса на урні, що є свідченням вічного життя людської душі.
І ще один вартий уваги факт. Одна важлива подія, що відбулася 25 червня 2001 році, коли Латинську Катедру відвідав Папа Римський Іван Павло2. Пов’язано це з тим що до приїзду Папи заздалегіть готувалися, проводячи ретельні реставраційні та відновлювальні роботи. А за кілька років після відвідин встановили меморіальну таблицю, яка написана трьома мовами – українською, польською і латинською і свідчить про цю визначну подію.
Все це і багато іншого вам розповість екскурсовод під час екскурсії по Львову.